Moderní motorgenerátor ze závodu Bergen Engines (dříve Rolls Royce) je mezi motory skutečný cvalík. Váží přes 160 tun, pohání ho 20 válců a každý z těchto válců dává výkon 600 kilowatt. To je více, než je výkon motoru nejsilnějších vozů formule 1. Stačí 750 otáček za minutu a zdroj, který spaluje zemní plyn, dává výkon až 12 MW elektřiny.
„Instalace tohoto plynového motorgenerátoru nám umožní v blízké budoucnosti nahradit část uhlí spalovaného v Táboře zemním plynem. Snížíme tak emise produkované do ovzduší, zvýšíme flexibilitu našich zdrojů na Táborsku a dále zvýšíme schopnost zajistit dodávky tepla a energií pro naše odběratele za stabilní ceny. Zbylou část uhlí přestaneme spalovat po spuštění nového kotle na směsný komunální odpad a biomasu, jehož výstavbu v Plané připravujeme,“ uvedl Ivo Nejdl, jednatel C-Energy Planá.
Pokud půjde vše hladce, v příštím roce se stane nový motor z Bergenu celkově sedmou plynovou kogenerační jednotkou zapojenou do energetické soustavy C-Energy na Táborsku. Již dnes je šest fungujících jednotek svým výkonem i počtem zdaleka největším energetickým zdrojem tohoto typu v České republice.
„Nehrajeme však na velikost. Pro nás je klíčová funkcionalita zapojených motorů a široké spektrum poskytovaných služeb, které nám dávají. V České republice jde o ojedinělou instalacina kterou se dnes do Plané jezdí dívat energetici z celé Evropy,“ doplnil Ivo Nejdl.
Definitivní konec spalování uhlí v Táboře umožní úspěšné zprovoznění kotle na energetické využití směsného komunálního dopadu a biomasy. Záměr, který by měl mimo jiné řešit obcím na Táborsku nakládání s odpady, si vyžádá investice až 2,1 miliardy korun. V případě včasného získání všech potřebných povolení plánuje C-Energy zahájit zkušební provoz v roce 2026 a běžný provoz v roce 2027.
Zpět na přehled